فى المقال ده هنعلمك ازاى يبقى عندك احساس بالسوق

فى المقال ده هنعلمك ازاى يبقى عندك احساس بالسوق

عشان محترف مبيعات  لازم يكون عندك احساس السوق وده بيجي بالخبرة  فى المقال ده هنعلمك ازاى يبقى عندك احساس بالسوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
من خبرتى فى السوق (المصرى) وفى فترة ما بعد عام 2011 نجد ان اكبر الخبراء خبرة يجدون صعوبة فى قراء السوق (الاحساس بالسوق) وهذا لان التقلبات الاقتصادية كبيرة وسريعه اى كان نوعها للنمو او الانخفاض ولكن نحن شعارنا (لا تراجع ولااستسلام)
< هنسيب شغلانة المبيعات اللى منهرفش غيرها يعنى لازم نطور ونتعايش > المهم اننا لازم نفهم مع بعض ان فيه بعض الخطوات العملية والعلمية اللى لازم نعرفها ونفذها عشان نقدر يبقى عندنا دراية بالسوق ايه انت قلت دراية ايوة قلت وكده الموضوع بقى واضح
عشان تقرا السوق لازم تعرف :-
1 - معدلات النمو الحالى والمتوقع
2- الاسباب المحررة والمقيدة للسوق
3- العملية البيعية والمعوقات
4- التحرر والتقيد المالى
5- واخيرا الى اين سنذهب (هنا الخيال الواقعي بيشتغل بقى )
بعد ما نعرف الحاجات دى نعمل ايه بقى عشان ننفذها
1- التركيز مع رجال البيع على تنمية مهارات جمع المعلومات (جواسيس فى السوق).
هذه هى اهم خطوة ويجب عمل دورات لرجال البيع فى كيفية جمع المعلومات باسلوب الحديث وبناء العلاقات وعمل تقرير يومي بعنوان (ايه اللى عرفته النهاردة)لان رجال البيع هم اكثر واقعية فى جمع المعلومات ده فى حالة ان رجل البيع محترم ومش بيضرب تقارير ولازم نهتم بأى معلومة وناقش فيها رجال البيع لتوضيح اهمية ما يفعلونه من واجب الحفاظ على شركتهم ومصدر دخلهم.
2- مراقبة الحالة الاقتصادية عموما وتوقع الحدث (اتغدي بالسوق قبل ما يتعشي بيا )
هنا بقى بيجي دور الكبار والله على لعب الكبار فى البيع المدير فى البيع جمع المعلومات وفلترها وتاكد من مصدقيتها ورفعها لمدير المبيعات هنا لازم نقول لمدير المبيعات اجتماعات دورية يابيه بعد اذنك لمناقشة المعلومات ومتابعة السوق والبيع ايضا

3- اين نحن فى السوق والى اين نحن ذاهبون بعد توقعات ومعلومات صادقة عرفنها
السؤال ده بقى بيبقى فى الادارة العليا بين صاحب الشركة ومدير عام الاعمال ومديري الادارات (مطبخ مخابرات البيع) وهنا بيبقى القرار النهائي بتكملة المشوار ومواجهة الصعوبات فى حالة ركود السوق او متابعة النمو والخطة البيعية فى حالة انتعاش السوق
فى حالة الركود لازم نفتكر قاعدة ( رأس المال جبان) يبقى هنا لازم تقلل مصروفاتك وتوجها فى مكانها بالظبط وبعد تفكير عميق مع فنجان قهوة انت وباقى المديرين ومتنساش لازم ضغط السوق (انتشروا)
فى حالة الانتعاش (مفيش كلام حسن السوق ولا حسن البضاعه) اضغط زي ما انت
وفى الختام لازم تفتكر ومتنساش ابدا اننا جميعا فى عالم المبيعات ناخذ بالاسباب ونعمل ما علينا ونترك الباقى على رب العالمين فى التوفيق تحياتى / محمود السقا
------------------------------------------------------------------------------------
#تسويق #تسويق_الكتروني #برامج #برامج_حسابات #تصميم_مواقع #شركات #وظائف #فكراوى #مندوب #مبيعات #رجال_البيع رجال مبيعات الصناعات الغذائيةرجب لماكينات التعبئة والتغليف فكراوى

ليست هناك تعليقات :

إرسال تعليق